 | |
 | |
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | |
|
 |  | |
| |
| The Swedish organist plays Bach's imposing Prelude and Fuge in E flat major. The artist has got his own style, creed and perfect technique. However, it seems that Therstam reaches a peek in the field of improvisation. This time the improvisation is formed as a four-cycle composition. In general, this is not improvised music, but a highly developed vivid dramatic piece. Great! Diena, Latvia | | |
| Den inledande orgelavdelningen var av högsta klass. Stefan Therstam i skicklig Bellmanimprovisation utnyttjade fantasifullt den stora orgelns klangresurser. Svenska Dagbladet, Sweden | | |
| |
| |
| Temat bestod av fyra toner: B A C H. Under Therstams händer flöt nu fram en konstfull och fascinerande improvisation, i vilken han också lät glimtar av Bachs egna verk skymta fram som en slags kompassriktning om var vi befann oss i det mäktiga tonhavet. Gefle Dagblad | | |
| |
| In seiner Improvisation berührt Therstam die Grenzen des Genialen. Nach der Themen-Vorstellung schafft er ein sechssätziges Werk. Freitonalität, Renaissance-Reminiszenzen, ein diabolischer Walzer, diese dreißig Minuten spiegeln Musikgeschichte. Das Finale bietet eine Ad-hoc-Fuge par excellence. ION-Chef Werner Jacob befindet nach dem Konzert schlicht: "Wer ko, der ko!" Ja, Therstam ko! Nürnberger Zeitung, Germany | | |
| Då Stefan Therstam improviserade över "Så lunka vi så småningom" på Konsterhusorgeln skrattades det lite varstans. Så spirituell blir musik bara sällan! Dagens Nyheter, Sweden | | |
| |
| |
|  | | |
| |
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |