The Swedish organist plays Bach's imposing Prelude and Fuge in E flat major. The artist has got his own style, creed and perfect technique. However, it seems that Therstam reaches a peek in the field of improvisation. This time the improvisation is formed as a four-cycle composition. In general, this is not improvised music, but a highly developed vivid dramatic piece. Great!

Diena, Latvia

Den inledande orgelavdelningen var av högsta klass. Stefan Therstam i skicklig Bellmanimprovisation utnyttjade fantasifullt den stora orgelns klangresurser.

Svenska Dagbladet, Sweden

Temat bestod av fyra toner: B A C H. Under Therstams händer flöt nu fram en konstfull och fascinerande improvisation, i vilken han också lät glimtar av Bachs egna verk skymta fram som en slags kompassriktning om var vi befann oss i det mäktiga tonhavet.

Gefle Dagblad

In seiner Improvisation berührt Therstam die Grenzen des Genialen. Nach der Themen-Vorstellung schafft er ein sechssätziges Werk. Freitonalität, Renaissance-Reminiszenzen, ein diabolischer Walzer, diese dreißig Minuten spiegeln Musikgeschichte. Das Finale bietet eine Ad-hoc-Fuge par excellence. ION-Chef Werner Jacob befindet nach dem Konzert schlicht: "Wer ko, der ko!" Ja, Therstam ko!

Nürnberger Zeitung, Germany

Då Stefan Therstam improviserade över "Så lunka vi så småningom" på Konsterhusorgeln skrattades det lite varstans. Så spirituell blir musik bara sällan!

Dagens Nyheter, Sweden